Afgelopen dinsdagmiddag was het college van B&W op bezoek in de wijk om te spreken met wijkbewoners. Enige wijkbewoners namen de moeite om hun zorgen over het storende gedrag van enkele bezoekers van de coffeeshop met het college te delen.

Vandaag kregen de wijkbewoners (het hierna geanonimiseerde) antwoord van een woordvoerder op hun geuite zorgen.

Geachte heer xcvc,

Tijdens het spreekuur gaf u aan als contactadres te willen optreden van de aanwezige bewoners. Dank daarvoor! We hebben van de volgende bewoners vrijwel vergelijkbare formulieren ontvangen omtrent de overlast van bezoekers van coffeeshop The Lounge, te weten:

[diverse namen van wijkbewoners worden hier vermeld]

*) de heer xcvc had nog een andere concrete vraag over Whatsapp borden. Daar zit ik achteraan en heb daar apart contact over met de heer vxcv.

Zoals wethouder Snoek al aangaf is het een complex van problemen en overlast dat al heel lang speelt en wat allemaal is terug te voeren op het gedrag van de bezoekers van The Lounge. De ernst van de situatie voor omwonenden is het college duidelijk. Wethouder Snoek gaf aan dat wegnemen van een deel van de overlast geen oplossing is. Hij gaf twee voorbeelden: extra vegen van de openbare ruimte om de glazen buisjes weg te nemen heeft geen zin als de oorzaak niet wordt weggenomen. Ander voorbeeld: het omdraaien van de rijrichting in de Vijfhoek verschuift het probleem, maar lost het niet op.

Het gesprek met wethouder Snoek van Openbare Ruimte is vanuit omwonenden wel te begrijpen, maar uiteindelijk is een totaaloplossing van de situatie een verantwoordelijkheid die het gehele college voelt. “

Een bewoner vatte dit antwoord samen met: “eigenlijk doen ze dus niets met onze klachten, het is te moeilijk“. Mogelijk zie jij dit anders?