In het Haarlems Dagblad van 26 mei 2018 verscheen een interview met de formateur van het huidige college van B&W. Toeval wil dat die formateur nu wethouder Mobiliteit is. Deze wethouder is primair verantwoordelijk voor de set aan verkeersbesluiten die B&W recent heeft genomen.

Toen, in 2018, vertelde de a.s. wethouder onder meer dat de Vijfhoek autoluw zou worden. Hij had net onze wijkverkeersvisie gelezen die in maart 2018 was verschenen. Gepland om klaar te zijn voor de formatie van dit huidige college.

Dit college regeert de stad tot het voorjaar van 2022. Dan gaan we weer kiezen. Gezien de schrale set maatregelen waar B&W echter voor koos, zal er nog hard moeten worden gewerkt om de wijk autoluw te krijgen. Of was het geen belofte, maar een visie?

Inmiddels weten we, sinds onze enquête van april jl., dat een grote groep bewoners/ondernemers voor de kortere termijn meer gelooft in een auto-arme dan in een een autoluwe wijk. Dat zogenoemde ‘scenario 4’ is, ook qua kosten, uitvoerbaar binnen deze collegeperiode.

Morgen, donderdag 3 september (vanaf ca 20:15 uur; live te volgen) spreekt de Raadscommissie Beheer (jouw volksvertegenwoordigers) over die schrale set met B&W-maatregelen.

We zijn er bij.